Hoe maak je een effectieve brochure?
Je geeft natuurlijk graag een positieve impressie van jouw business, want bij een verkeerde indruk loop je het risico klanten en dus omzet mis te lopen. Maar hoe zorg je er voor je brochures en folders zo effectief mogelijk te maken?
Herkenbaar
Allereerst een vrij logische tip, maar essentieel. Blijf bij jouw huisstijl en laat het precies matchen met de website. Stel jij hebt een website laten maken dat visueel minder sterk is, dan is het nog steeds van belang dat de brochure aansluit op de website. Zo niet dan loop je het risico dat je de klant afgeschrikt met een teleurstellende website. Misschien is dit wel een teken dat jouw website design niet meer past bij de huidige organisatie en dat deze aan een update nodig is.
Begrijp de doelgroep van je brochure of folder
Waarom zouden zij dit product kopen? Wat is het belangrijkste aan dit product of welk probleem lost het op voor de klant? Door een goed beeld te creëren van wat je wilt verkopen via de brochure of folder is de belangrijkste stap gezet.
Sell, don’t tell
Om de aandacht te trekken is het belangrijk om te concentreren op de voordelen die de klant ervaart van het kopen van uw product of dienst. Vermijd de verleiding om te veel informatie te vermelden. Te veel informatie zal de lezer afleiden van de belangrijkste punten. Focus op de relevante informatie en geef deze weer op beknopte wijze in de brochure of folder.
Gebruik interessante koppen en graphics
De gemiddelde lezer heeft minder dan 5 seconden nodig om te beslissen of hij of zij geïnteresseerd is om verder te lezen. Als de koppen en afbeeldingen geen interesse wekken bij de lezers, zullen weinig ontvangers van uw brochure of folder moeite doen de bladzijde om te slaan.
Gebruik bulletpoints
Door het gebruik van bulletpoints wordt het voor de lezer in één oogopslag duidelijk wat de belangrijkste kenmerken van uw product of dienst zijn. Uw klanten scannen op deze manier of het interessant genoeg is om verder te lezen.
Call to action
Voor een effectieve brochure is het belangrijk om de lezer aan te zetten tot actie. Dit kunnen dingen zijn als ‘koop nu’, ‘bel voor een afspraak’, ‘neem contact op via’ of ‘kijk op onze website’.