Streven naar een optimaal voorraadbeheer

Als bedrijf wil je graag dat je klanten altijd zo snel mogelijk kunt leveren wat ze willen hebben. Derhalve is optimaliseren van de voorraad een goed plan.
Optimale voorraad van een bepaald product
Voorraadoptimalisatie houdt in dat een bepaald product op het juiste tijdstip op voorraad is zodat jij geen nee hoeft te verkopen aan de klanten of dat zij extra lang dienen te wachten als zij iets besteld hebben. Een dergelijke optimalisatie is handmatig niet goed te realiseren dus je zet er het beste een geautomatiseerd systeem voor in. Een voorbeeld van een dergelijk systeem dat voor webwinkels geschikt is, is Optiply.
Hoe gaat Optiply met de voorraadgegevens om?
Met de software van Optiply wordt voorspeld naar welke producten op een bepaald moment veel vraag zal zijn. Als ondernemer krijg je een advies dat gebaseerd wordt op de gegevens van je eigen bedrijf. Optiply koppelt de gegevens van de voorraad en de verkoop aan elkaar en analyseert deze zodat er voorspeld wordt hoeveel vraag er naar een bepaald product is of zal komen. Omdat het gebaseerd wordt op feiten kan het niet misgaan en heb je als webwinkel altijd de juiste voorraad.
Hogere omzet en conversie
Als klanten een product bij je webwinkel bestellen willen ze dit natuurlijk zo snel mogelijk in huis hebben. Als er een langere levertijd op zit zullen ze geneigd zijn naar een andere leverancier te gaan en ben jij ze kwijt als klant. Als je wel snel kunt leveren verhoogt dit de omzet en behoud je je klanten waardoor de conversie toeneemt.