Verder kijken dan een aankoop
Wanneer we het hebben over conversie optimalisatie, dan hebben we het over het verbeteren van jouw online kanaal met als doel meer conversie. Een conversie is een doel, maar vaak wordt er bij conversie met name gefocust op aankopen en offertes. Maar het is slim om verder te kijken dan alleen een aankoop. Zo haal jij meer rendement uit de website.
Inschrijving voor een nieuwsbrief
Je wilt niet altijd direct een aankoop doen. Maar je wilt wel op de hoogte blijven. Dan is een nieuwsbrief handig. Een nieuwsbrief biedt mogelijkheden om een koper later nog een keer over te halen. Je kunt in de nieuwsbrief kortingscodes en exclusieve content aanbieden. De drempel voor een nieuwsbrief inschrijving ligt soms hoog voor de bezoeker. Biedt daarom een kortingscode aan in ruil voor een inschrijving. Zo wordt de inschrijving een slimme en goede conversie. Zeker dus de moeite waard om mee te nemen.
Het contact formulier
Dit is misschien niet een keiharde conversie, maar een contactformulier is zeker een goede conversie. Zorg er wel voor dat jouw contactformulier goed is opgesteld. Maak duidelijk welke velden verplicht zijn en welke informatie je wilt. Zo verloopt het invullen van het formulier soepel en vult de bezoeker geen onnodige informatie in. De contactformulieren geven uiteindelijk inzicht wie jouw bezoekers zijn. Ontvang je dus geen waardevolle contactformulieren, dan is het zeker tijd om te doen aan CRO.
Een brochure of whitepaper
Bezoekers die een whitepaper of brochure downloaden hebben interesse. Dit soort producten biedt ook de mogelijkheden om jouw diensten of producten verder uit te lichten. Deze informatie is waardevol voor beide kanten. Het is geen directe aankoop, maar wel een waardevolle lead. Neem het dus zeker mee als conversie.
Kijk verder dan de aankoop
Toch beginnen we nog over de conversie dé aankoop. Je wilt natuurlijk dat een bezoeker een aankoop doet in jouw webshop. Toch kun je deze conversie interessanter maken. Je wilt namelijk dat een bezoeker vaker een aankoop doet bij jou, maar het zou ook mooi zijn als de bezoeker meer uitgaf per bestelling.
Door verder te kijken dan alleen de aankoop, onderzoek hoe je jouw omzet kan verhogen met bijvoorbeeld een upsell. Dit kan met behulp van aanbevolen producten. Deze producten kun je tonen bij de productpagina, de categoriepagina, maar ook bij het winkelmandje. Door de check-out te personaliseren, overweegt de bezoeker mogelijk om zijn aankoop uit te breiden. En door gepersonaliseerde berichten verlaag je de drempel om de aankoop te vergroten.
Conversie is dus meer dan een aankoop. Kijk dus ook zeker verder dan de aankoop of offerte. Om jouw omzet te vergroten, is niet alleen jouw online marketing belangrijk. Vergroot dus jouw omzet dankzij slimme conversie optimalisatie.